تفاوت گیربکس اتوماتیک AT و گیربکس اتوماتیک CVT

  • 0

تفاوت گیربکس اتوماتیک AT و گیربکس اتوماتیک CVT

 تفاوت گیربکس اتوماتیک AT و گیربکس اتوماتیک CVT در چیست؟

در صنعت خودرو سازی انواع گیربکس های متفاوت اعم از دستی و اتوماتیک وجود دارد و بر روی انواع خودرو ها تعبیه شده اند. در این مقاله کوتاه  ما قصد داریم تفاوت های بین گیربکس های AT و گیربکس CVT را برای شما دوستان توضیح بدیم .

حتما میدونید که امروزه انواع گیربکس های متفاوت اتوماتیک وجود دارد که به دلیل ترافیک ها و رانندگی اذیت کننده با گیربکس دستی، گیربکس های اتوماتیک محبوب تر از قبل شده و افراد زیادی آن را اولین مزیت برای خرید خودرو می دانند.

وظیفه اصلی گیربکس و با جعبه دنده های خودرو تنظیم سرعت و گشتاور مورد نیاز برای شرایط مختلف و متفاوت رانندگی است و قدرت تولید شده را توسط موتور از خود عبور می دهد و به چرخ ها منتقل می کند.

با این حال با توجه به اینکه در مورد چه نوع گیربکسی بخواهیم نظر دهیم وظیفه ها و کارایی های متفاوتی هستند که باید آن ها را در نظر گرفته تا انتخاب مناسبی داشته باشیم.

گیربکس های AT و CVT دو نوع جعبه دنده  است که امروزه متداول تر است و در بیشتر خودرو ها دیده می شود.

گیربکس اتوماتیک CVT

CVT مخفف شده ی کلمه ی Continuously Variable Transmission به معنای معنای سيستم انتقال قدرت متغير است. این نوع گیربکس در سال 1986 به ثبت رسید. و در اوایل سال 2000 به بازار ژاپن پیشنهاد شد. در همان زمان خودروسازانی مانند نیسان و بعد آئودی و میتسوبیشی استقبال خوبی از این نوع گیربکس ها کردند.

گیربکس های سی وی تی دیگر اجزایی مانند چرخ دنده های خورشیدی و دنده های فیزیکی ندارند. و تمام مسئولیت ها توسط سه اجزا انجام می شود:

پولی ورودی (محرک)

پولی خروجی (متحرک)

تسمه مخصوص از جنس فلز یا پلاستیک

گیربکس CVT به موتور خودرو اجازه می دهد تا با طیف وسیعی از سرعت های مختلف خودرو، با بیشترین چرخش در دقیقه کار کند. به همین دلیل انتقال CVT برای زمانی که می خواهید حداکثر راندمان سوخت را تضمین کنید، مناسب است.

گیربکس اتوماتیک AT

گیربکس اتوماتیک یا همان “Automatic Transmission” که به اختصار “AT” نامیده می شود، دارای چندین چرخ دنده با زبانه های مختلف هستند. که تعداد این چرخ دنده ها، تعداد دنده های یک خودرو را مشخص می کند که معمولا در خودرو های شهری بین 4 تا 6 دنده است.

تفاوت های گیربکس AT و CVT

مصرف سوخت

ضریب دنده ها

تجربه رانندگی

مصرف سوخت در گیربکس اتوماتیک At و Cvt

گیربکس های اتوماتیک CVT دارای مصرف سوخت پایینی هستند و یک مزیت بزرگ برای این نوع گیربکس ها محسوب می شود. زیرا با داشتن سرعت بالا و فشار خیلی زیادی بر موتور وارد نمی شود.

اما در گیربکس هاس AT در دنده های بالا تر فشار زیادی به موتور وارد شده و مصرف سوخت بالاتری دارند.

ضریب دنده ها در گیربکس AT و CVT

در هنگام تعویض دنده درخودرو های دارای گیربکس CVT راننده متوجه تعویض دنده نمی شود. زیرا این گیربکس اتوماتیک ضریب دنده ی خاصی ندارد و نمی تواند برای آن عدد انتخاب کرد.

ولی در گیربکس های اتوماتیک AT دنده ها به ترتیب از 1 شروع شده وتعویض دنده با سرعت های بالا تر انجام می شود.

تجربه رانندگی با خودروی دارای گیربگس AT و CVT

بین گیربکس اتوماتیک یا همان AT و گیربکس CVT تفاوت های بسیار زیادی وجود دارد. برخی افراد که عادت به رانندگی باخودرو های دارای گیربکس اتوماتی AT دارند. رانندگی با خودرو های دارای گیربکس CVT کسل آور و خسته کننده است و ممکن است تصور بر این داشته باشند که این خودرو و گیربکس کند است.

اما در واقع این طور نیست. به دلیل اینکه در گیربکس هایCVT راننده تعویض دنده را حس نمی کند، چنین حسی را دارد. و البته که خیلی از افراد گیربکس سی وی تی را بهتر می دانند. و اعتقاد دارند که رانندگی با این نوع گیربکس آرامش بیشتری دارد.

توجه داشته باشید که بهتر است در هنگام خرید خودرو تمام جوانب را بسنجید و بتوانید انتخابی خوب داشته و بعد از خرید و پرداخت پولی گزاف از خرید خود لذت ببرید و راضی باشید.

تیم گیربکس ماهان خودرو قصد دارد همه ی اطلاعاتی که می تواند برای شما مفید واقع شود. و بتوانید بهتر تصمیم بگیرید را به شما بگوید. تا بعد از خرید خودرو مجبور نباشید تمام وقت خود را در تعمیر گاه گیربکس اتوماتیک سپری کنید.

شما می توانید سوالات و نظرات خود را در قسمت دیدگاه برای ما به اشتراک بگذارید. کارشناسان ما در اسرع وقت پاسخگوی شما هستند.

در ضمن دوره آموزش گیربکس های اتوماتیک رو هم میتونید در ماهان خودرو با جدیدترین متد آموزشی، آموزش ببینید که شامل ۴ نوع برند مختلف و پرکاربرد بازار ایران می باشد .

این گیربکس ها بدین شرح هستن :

هیوندا و کیا (هایوک

گیربکس AL4 (خودروهای فرانسوی) مثل :  ۲۰۶،  ۲۰۷ ،  مگان،  زانتیا ، و جعبه دنده اتوماتیک ال ۹۰

گیربکس Zf بنز، بی ام و ، جنسیس و موهاوی

و گیربکس  CVT مورانو ، قشقایی و خودروهای چینی

 

 

 

 

 

4.4/5 - (10 امتیاز)

Leave a Reply

شمسی

آوریل 2024
شیدسچپج
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930 

توضیحات و سرفصل ها

Call Now Button